Bezpečné aleje u silnic

12.09.2016 01:05

Mnoho lidí posuzuje silnice hlavně podle stavu asfaltového povrchu. Kamiony vyjíždějící koleje a omezené prostředky na údržbu dokáží přinést řadu problémů. S bezpečností ale souvisí také živé faktory a jedním z nich jsou aleje.

 

Aleje u silnic mají význam jako prvek krajiny. Tlumí hluk a boční vítr, brání šíření prachu, zvyšují pozornost řidiče, zpevňují okraje silnic a stíní vozovku (čímž také prodlužují životnost asfaltu). Mají tak řadu pozitivních funkcí ať s hlediska ekologického, tak z hlediska provozu na silnici.

 

Zejména v roce 2009 ale bylo zamýšleno rozsáhlé kácení alejí u silnic s poukazem na nárazy automobilů do stromů. Hejtmani ČSSD se tehdy připojili k apelu na ministra dopravy Petra Bendla a ministra vnitra Ivana Langera (oba ODS), aby zastavili kácení ŘSD (odkaz). Poslanci následně přijali novelu zákona o ochraně přírody, která zavedla do českého práva i nové evropské předpisy ochrany přírody a také větší ochranu alejí u silnic (odkaz).

 

Existuje ovšem řada řidičů, kteří nerespektují předepsanou rychlost, řídí pod vlivem alkoholu i tvrdších drog, riskují při předjíždění atd. Jakkoli stromy rostou na místě, nárazy automobilů do nich mohou přinášet tragické následky. Je proto vhodné posilovat bezpečnostní prvky. Nabízí se natírání kmenů bílou barvou (viz Plechovka pro alej) a použití svodidel. Nejlevnějším řešením je ale použití odrazek.

 

Právě použití odrazek jsme se rozhodli propagovat se sdružením Zvonečníku (též viz video). K upevnění oranžových kruhových odrazek používáme zvláštní hřebíky z nerezové slitiny, vyvinuté pro potřeby ochrany přírody. Určitě je vhodné pokračovat v natírání stromů a podporujeme aktivity Arniky. Zároveň ale vyzýváme ministerstva dopravy a životního prostředí, aby se problematice více věnovala a uvolnila prostředky na plošné opatření. Z politiků jsme o stanovisko požádali poslance a předsedu výboru pro životní prostředí Robina Böhnische (ČSSD) a dostalo se nám odpovědi: "Aleje u silnic jsou významným přírodním prvkem v krajině, a to s řadou přínosů i pro provoz na silnicích. Existují různé způsoby pro zvýšení bezpečnosti provozu jako natírání stromů bílou barvou či umisťování odrazek. Tyto způsoby rozhodně podporuji."

 

 

Pro doplnění poukazujeme na možnost využití také modrých odrazek dále od silnice. Seznámili jsme se s nimi v jižních Čechách, kde se o jejich rozšíření zasadili myslivci (odkaz). Odražené modré světlo se v přírodě nevyskytuje a zvěř při průjezdu svítícího automobilu odrazuje od vstupu do silnice. I tady jsme získali podpůrné stanovisko poslance Robina Böhnische: "Noční střety automobilů se zvěří mohou být velmi nebezpečné. Vítám proto řešení s modrými odrazkami, se kterými mají dobré zkušenosti jihočeští myslivci."

 

Zpět